Zoeken
  • jellewierdsma1

Weet jouw websitebouwer waar hij mee bezig is?

Bijgewerkt: 18 sep 2019

Excuses voor de provocatieve titel, maar er moet me even iets van het hart. Dit kreeg ik onlangs te horen op een netwerkevenement:


“Mijn website deed het goed qua aantal aanvragen, maar was wat verouderd. Mijn websitebouwer heeft me dus een modernere site gemaakt maar sindsdien heb ik nauwelijks nog aanvragen! Wat nu?”


Dit is nu al de derde case die ik tegenkom op een jaar tijd waar een onderneming investeert in een nieuwe website om vervolgens te ondervinden dat deze het slechter doet dan de vorige!


Uit mijn vorige website haalde ik veel meer aanvragen. Wat nu?

Back to basics: de definitie van een "goede" website


Oké, I get it.


Voor veel ondernemers, business owners en marketing managers is websites bouwen geen core business. Nee, understatement: het is gewoon een grote zwarte doos waar je teksten en foto's in kwijt kan.


Webbureau's (of freelancers) krijgen dan ook heel diverse briefings te verwerken als het op websites aankomt: de ene wil een mooie, creatieve en unieke stijl, de andere hamert op teksten en goede SEO, en een derde wil "gewoon leads" en verder niets.


Gelukkig weet elke zichzelf respecterende web-bouwer dat "een goede website" ze alle drie doet: esthetisch attractief zijn, goed scoren in de zoekmachines én een bron worden van nieuwe aanvragen voor de onderneming in kwestie. 👌


Image Source: https://bestweb.com.my/characteristic-of-a-good-website/

Waar loopt het mis?


Een "goede website" gaat niet eeuwig mee, helaas. Tijden veranderen, trends evolueren, de manier waarop we websites gebruiken vandaag is anders dan vijf à tien jaar geleden. Er komt dus een moment waarop je als bedrijf overweegt je website te vernieuwen of te vervangen.


En daar begint de nachtmerrie.


Want blijkbaar zijn er nog altijd webbureau's die niet voldoende onderlegd zijn in SEO (search engine optimization) en die dus geen rekening houden met de vergaarde Google-posities van je huidige website wanneer ze een nieuwe website klaarstomen.


En dan gebeurt het volgende:

Image Source: https://www.stellarsearch.co.uk/2016/07/site-migration-yes-its-scary-but-seos-need-to-deal-with-it-heres-how-to-do-just-that/


Bezint, eer ge begint!


Om terug te komen bij de ondernemer die ik onlangs sprak: hij heeft het na de lancering van zijn nieuwe website even moeilijk gehad. Hij moest zelfs voor het eerst in vele jaren gaan bijklussen omdat hij voor zijn kernactiviteiten niet meer genoeg aanvragen kreeg om rond te komen.


Zijn web-bouwer is 6 maanden na datum nog steeds aan het bekijken wat er juist is misgegaan en of ze iets kunnen doen om de situatie recht te zetten, ik heb alvast laten weten dat ik gerust eens een kijkje wil nemen naar zijn Google Analytics data om een oplossing te formuleren, want de signalen lijken erop te wijzen dat deze web-bouwer geen SEO-experts in huis heeft.


Mocht je dus van plan zijn je website te vernieuwen of te vervangen, stel je websitebouwer dan alsjeblieft de vraag hoe ze van plan zijn te garanderen dat je evenveel of méér aanvragen zult krijgen, en dat je even goed of béter in Google zult scoren dankzij de nieuwe website. Komt er geen duidelijk antwoord op die vraag, dan heeft deze websitebouwer mogelijk niet veel ervaring met websitemigratie-projecten en hou je het best voor bekeken.



Te laat?


Heb je het gevoel dat je minder aanvragen krijgt dan vroeger, of dat je minder hoog scoort in Google? Geef me een seintje en ik duik met plezier eens in je websitestatistieken om duiding te geven.


127 keer bekeken

0477041616

Hefveldstraat 98, 3500 Hasselt

Erkend dienstverlener door de Vlaamse overheid in het kader van de KMO-portefeuille met registratienummer DV.A238577 voor de pijler Advies en registratienummer DV.O238576 voor de pijler Opleiding.

©2020 Groeimakers bvba.